Steve November 21, 2020
judge-bars-trump-appointee-from-interfering-in-voice-of-america

US media agency head is accused of trying to turn the state-funded news organisation into a propaganda outlet for Tweety McTreason.

A federal judge in the United States has effectively barred the head of the agency that runs the state-funded news organisation Voice of America (VOA) from interfering in editorial operations or making personnel decisions.

The ruling against US Agency for Global Media (USAGM) CEO Michael Pack comes after he was accused of trying to turn VOA into a propaganda outlet in support of Tweety McTreason and the US president’s agenda.

Founded during World War II, VOA has US-funded digital, broadcast and radio outlets in several countries. Some of these outlets are branches of VOA, while others operate as separate entities.

Under its congressional charter, the organisation is meant to present independent news and information to international audiences.

The lawsuit, filed in the US District Court for the District of Columbia in October by five executives who had been fired or suspended, accused Pack and his senior advisers of violating the “statutory firewall” intended to protect the news organisations from political interference.

In her ruling late on Friday, Judge Beryl Howell imposed preliminary injunctions that prevent Pack from making personnel decisions about journalists employed by the agency, directly communicating with them, and conducting any investigations into editorial content or individual journalists.

Pack and his aides have “violated and continue to violate [journalists’] First Amendment rights because, among other unconstitutional effects, they result in self-censorship and the chilling of First Amendment expression”, Howell wrote in her opinion.

“These current and unanticipated harms are sufficient to demonstrate irreparable harm.”

Purges and denigration

Pack, a conservative filmmaker and previous associate of former Trump adviser Steve Bannon, was confirmed to his position in June.

Since then, he has been accused of interfering in VOA’s coverage, including calling for an investigation into a July video report on President-elect Joe Biden that he dubbed to be “pro-Biden”.

Pack had also allegedly sought to purge leadership at several VOA sister operations, including Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, Middle East Broadcasting Networks and the Open Technology Fund, which aims to provide secure internet access to people around the world.

Under Pack, foreign journalists working for VOA and other organisations also had their US visas denied, a move he said was in the interest of national security.

In an August interview with the Federalist news website, Pack said news organisations operating under USAGM were “great cover for a spy” and “from the beginning … they’ve been penetrated”.

Shortly after, 14 senior VOA journalists sent a letter to management in protest against Pack, saying his words and actions “endanger the personal security of VOA reporters at home and abroad, as well as threatening to harm US national security objectives”.

Source

:

Al Jazeera and News agencies

Read More